Město Vratimov
Město Vratimov Oficiální stránky města

Kronika města Vratimova - část 7.

Kronika města Vratimova - část 7.

Drahotní poměry po válce

Poválečné drahotní poměry se utvořily nadmíru nepříznivě, vše stouplo v ceně nejméně I0krát (potraviny), 15 až 20krát (šatstvo, obuv a jiné), některé potřeby se ještě víc zdražily. Koruna naše znehodnocena. Uvádím zde průměrné ceny nejdůležitějších životních potřeb v prvním pololetí 1914 a ceny těchto potřeb v červenci 1922.
 

  1914 1922
bochník chleba 42h. 5Kč
1 kg mouky 40h. 5,20Kč
1 kg masa 1,70Kč 22Kč
1 kg sádla 2Kč 26Kč
1 l mléka 30h. 3,60Kč
1 kg másla 3,10Kč 47Kč
1 kg bramborů 10h. 2,20Kč
1 kg rýže 52h. 6Kč
1 kg luštěnin 55h. 6,80Kč
1 kg zeli 20h. 3Kč
1 kg zeleniny 30h. 6Kč
1 kg ovoce 50h. 4,20Kč
1 kus vejce 7h. 1Kč
1 kg tvarohu 55h. 10Kč
1 kg soli 28h. 1.80Kč
1 kg cukru 83h. 7,38Kč
1 kg kávy 3,80Kč 44Kč
1 kg mýdla 78h. 12Kč
1 q uhlí 3,26Kč 54,34Kč
1 kg dřeva 4h. 60h.
1 bal zápalek 14h. 2,40Kč

 

Z toho vidno, že potraviny v červenci 1922 byly více než 13krát dražší, než v době míru.

Šatstvo, prádlo a obuv
 

mužský oblek 50Kč 1000Kč
klobouk 10Kč 150Kč
košile 5Kč 60Kč
límec 50h. 7,50Kč
kravata 2Kč 40Kč
ponožky 1,20Kč 15Kč
ženské šaty zimní 40Kč 715Kč
ženské šaty letní 15Kč 250Kč
punčochy 2Kč 30Kč
dětské punčochy 1Kč 18Kč
dětské šaty 24Kč 400Kč
tucet kapesníků 5Kč 70Kč
ženský klobouk 11Kč 225Kč
obuv 12Kč 220Kč
oprava obuvi 2,20Kč 35Kč

 

Průmyslové výrobky byly téměř 17 a půlkrát dražší než v době míru. dvoupokojový byt ročně 600 Kč 1800 Kč Činže oproti dobám míru jest jen 3krát vyšší. Vydala-li průměrně středostavovská rodina před válkou měsíčně 242 Kč, musí nyní tatáž rodina, chce-li si zachovati stejnou předválečnou životní úroveň, vydati měsíčně 2 842 Kč, nebo jinak řečeno, musí míti oproti dobám míru důchod 11¾ % krát vyšší. V listopadu 1922 zřízeno v hostinci u Rybiaře, č. 40, sokolské kino. Prvním ředitelem jeho byl Albín Dobeš, rodák vratimovský. Zásluhu o zřízení tohoto kulturního podolku v naší obci měl ředitel měšťanské školy Fr. Hrbáč.

1923
Regulace Ostravice

Obecní zastupitelstvo povolilo v sezení dne 14. dubna 1923 na regulaci řeky Ostravice příspěvek v obnosu 25000 Kč.

Obecní hřbitov

Ve schůzi obecního zastupitelstva dne 5. října 1921 zahájeno jednání o obecním hřbitově. Návrh, by byla udělena subvence dle počtu příslušníků jednotlivých církvi, nebyl přijat a usneseno většinou hlasů na tomto. Obecní zastupitelstvo jest pro zřízení obecního hřbitova, zavážou-li se zúčastněné obce, že veškerý náklad, spojený se zařízením a udržováním obecního hřbitova budou hraditi dle počtů obyvatelstva. Po obdržení prohlášení bode o tomto dále jednáno. Do rozpočtu pro rok 1922 pojat obnos 25 000 Kč na zřízení obecního hřbitova. Ve schůzi obecního zastupitelstva dne 22. prosince 1923 při jednání o položce 30000 Kč na zřízení obecního hřbitova rozpředla se delší debata, zdali zřízení tohoto hřbitova je nutné. Úředně bylo zjištěno, že dosavadní hřbitov stačí ještě na 15 let. Na to hlasováno pro ponechání položky v rozpočtu, hlasovalo 12 členů, pro zamítnutí 15 členů. Obnos 30 000 Kč z rozpočtu škrtnut.

Vratimov, pol. okres Slezská Ostrava

Před válkou učiněno usnesení, že se má obec Vratimov připojiti k politickému úřadu ve Slezské Ostravě, který se tam prý v dohledné době zřídí. Ve schůzi obecního zastupitelstva dne 18. července 1923 usneseno všemi hlasy na přiděleni zdejší obce k politickému okresu slezskoostravskému nepřistoupiti. Prohlášeni učiněné před válkou, které se stalo z důvodů národnostních, se odvolává.

Obecní chudobinec

V minulém roce bylo povoleno na zbudování obecního chudobince 50 000 Kč. Než se stavba provede, zřízen chudobinec ve sklepě školní budovy a sklep za tím účelem upraven na obytnou místnost, ve které umístění obecní chudí, kteří bydleli v jiných obcích a byli odtamtud vykázání do své domovské obce.

Srážka vlaků ve Vratimově

V úterý 16. října 1923 událo se ve Vratimově katastrofálni železniční neštěsti. V 10:15 hodin dopoledne srazily se mezi Vratimovem a Paskovem (naproti host. Al. Hrdého, číslo 13) dva osobní vlaky jedoucí s neobyčejnou prudkosti, jeden od Frýdku k Ostravě, druhý směrem opačným. Tyto vlaky se dosud křižovaly ve Vratimově, toho dne se měly křižovati v Paskově. Telegrafista Zelinka v Paskově byl telegraficky uvědoměn z Vratimova, že vlaky se budou křižovati v Paskově. Byl však toho mínění, že vyřaďování vozů v Paskově bude trvati delší dobu a neuvědomil ihned výpravčího vlaků o tom, že z Vratimova byla poslána depeše, aby se vlaky křižovaly v Paskově. Vyřaďování vozů netrvalo však dlouho. Výpravčí vyslal vlak z Paskova, aniž měl tušeni o depeši. Teprve až se vrátil do kanceláře, oznámil mu telegrafista obsah depeše, ale bylo už pozdě. Byly sice volány strážní budky, ale tyto nemohly již vyvěsit výstražné znamení, poněvadž vlak je již minul. Asi 900 m za stanicí vratimovskou najely oba vlaky na sebe. Nárazníky odletěly. První vozy byly úplně roztříštěny. Že vedoucí vlaků nepozorovali včas blížící se protivlak, dlužno přičísti té okolnosti, že trať vedla z obou stran olšinami a až vlaky vyjely na volné prostranství, byla již vzdálenost tak nepatrná, že nebylo již možno vlaky bremsováním (brzděním) zastaviti. Mimo to zatáčí se kolej od vratimovského nádraží dosti ostře. Obrovské sloupy dýmu a páry vyrazily nad tratí, příšerný praskot dřev a náraz lokomotiv rozléhal se krajem. Avšak to trvalo jen několk vteřin, pak vše ztichlo, zato bylo ale slyšeti zoufalé výkřiky zděšených cestujících, pláč a sténání raněných. Pohled na sražené lokomotivy byl hrozný. Byly hluboce do sebe vklíněny, lokomotiva jedoucí od Paskova byla vykolejena, první a třetí vůz, zvednouce se úplně, rozmačkal služební vůz poštovní, tak, že úředníci konající v něm službu, stali se oběti svého povolání a trvalo to přes 3 hodiny nežli jejich mrtvoly, hrozně zohavené, mohli dostati z trosek. Také u vlaku jedoucího z Vratimova byly první dva vozy osobni úplně roztříštěny. Druhý vůz jsa nadzvednut, vsunul se až do dvou třetin vozu třetího. Z vozů vysoko nadzvednutých a roztříštěných bylo voláno o pomoc. Cestující a železniční zřízenci brzy se vzpamatovali a počali se starati o záchranu raněných. Ještě hroznějši byl pohled, když z vlaku počali vynášeti mrtvoly. Katastrofa tato si vyžádala 5 lidských životů a 50 těžce a lehce raněných. Během 30 minut přijel pomocný vlak z Přívozu s lékaři, inženýry, sanitním sborem a pomocným dělnictvem. Nedlouho na to přijel pomocný vlak z Frýdku. Obrovské zástupy lidí hrnuly se na místo neštěstí, ale již zde bylo četnictvo, hasičstvo a dobrovolníci, kteří udržovali vyděšené obyvatelstvo ve vzorném pořádku.
 

pokračování příště

 

Datum vložení: 4. 10. 2011 0:00
Datum poslední aktualizace: 4. 10. 2011 0:00